Profilaktyka wczesnego rodzicielstwa, ryzykownych zachowań seksualnych i chorób nowotworowych

Fundacja STIM w 2017 realizowała projekt „Profilaktyka wczesnego rodzicielstwa, ryzykownych zachowań seksualnych i chorób nowotworowych” dofinansowany przez Gminę Sosnowiec.

Cel projektu: Zwiększenie świadomości młodzieży z Gimnazjum nr 9 w Sosnowcu w zakresie seksualności człowieka oraz profilaktyki przeciwnowotworowej oraz zapewnienie poradnictwa z w/w zakresu dla młodzieży, rodziców i opiekunów zamieszkujących na terenie miasta Sosnowiec przez cały czas trwania projektu.

Cele szczegółowe:

  1. Uświadomienie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych.
  2. Zmniejszenie podejmowanych ryzykownych zachowań seksualnych i związanych z nimi skutków.
  3. Wykształcenie poglądów i nawyków prozdrowotnych.
  4. Zwiększenie otwartości rodziców na podjęcie rozmowy o seksualności człowieka ze swoimi dziećmi.

Sposób realizacji celów:

Początkowo odbyły się spotkania z rodzicami w trakcie zebrania w szkole.

Kolejnym etapem było przeprowadzenie 6 zajęć w każdej klasie na następujące tematy:

Klasa I:

  1. Przełamanie pierwszych lodów, czyli… słów kilka o Fundacji, 10 powodów, dla których warto być na zajęciach, spisanie kontraktu, o czym będziemy mówić na zajęciach.
  2. Jak dojrzewać i nie zwariować? Czym jest dojrzewanie i jakie są jego fazy? Jakie są różnice w dojrzewaniu emocjonalnym dziewcząt i chłopców? Czym jest dojrzewanie biologiczne? Jak radzić sobie z problemami i jak dbać o ciało w tym okresie? U kogo szukać pomocy?
  3. 3xS – Seksualność, skojarzenia, synonimy – Porozmawiamy o seksualności, czym jest, jakiego języka używamy rozmawiając o niej, a także zastanowimy się jak dbać o zdrowie seksualne i dowiemy się, co gwarantuje Deklaracja Praw Seksualnych.
  4. Kiedy K+M=WM? Debata: o cechach wymarzonej partnerki/ wymarzonego partnera, o dobrym związku, o zachowaniach pożądanych i niedopuszczalnych w związku. Czy jest związek między miłością a seksualnością?
  5. „Pierwszy raz”. Odpowiemy sobie na pytania: kiedy człowiek wie, że jest gotowy na rozpoczęcie współżycia seksualnego? Jakie czynniki wpływają na podjęcie aktywności seksualnej? Jak podjąć świadomą i niezależną decyzję? Jak się przygotować? Jakie mogą być konsekwencje wczesnej inicjacji seksualnej i jak sobie z nimi radzić?
  6. Jak okiełznać naturę? Poznamy tajniki cyklu miesiączkowego i dowiemy się, dlaczego warto znać swoje ciało. A także jak radzić sobie z dolegliwościami i jak dbać o higienę w czasie miesiączki. Nauczymy się obserwacji własnego cyklu by wiedzieć, kiedy jest najlepszy moment na poczęcie dziecka ( zaznajomienie z naturalnymi metodami planowania rodziny).

Klasa II:

  1. Przełamanie pierwszych lodów, czyli… słów kilka o Fundacji, 10 powodów, dla których warto być na zajęciach, spisanie kontraktu, o czym będziemy mówić na zajęciach.
  2. Strach ma wielkie oczy, czyli… pierwsza wizyta u ginekologa, androloga/ urologa. Jak się przygotować? Co nas może niepokoić? Jak wygląda wizyta? Jak porozmawiać o tym z rodzicami?
  3. Antykoncepcja szyta na miarę. Jak rozmawiać z partnerem o antykoncepcji? Kto jest odpowiedzialny za wybór metody i konsekwencje? Jak dobrać antykoncepcję idealną dla siebie? Jakie są zalety i wady antykoncepcji mechanicznej, hormonalnej i chemicznej? Oraz jak oceniamy skuteczność danej metody antykoncepcyjnej.
  4. Kiedy 1+1=3? „Jesteśmy w ciąży” – czyli o rodzicielstwie w wieku młodzieńczym. Do kogo warto zwrócić się o pomoc i gdzie otrzymać wsparcie? Jakie prawa przysługują kobietom w ciąży? Jakie mamy opcje dalszego działania? Jakie są pozytywne i negatywne aspekty wczesnego rodzicielstwa?
  5. Kto nie ryzykuje ten nie ma. O ryzykownych zachowaniach seksualnych, ich przyczynach i możliwych skutkach. HIV, HPV, HCV i inne dodatki. Co skrywają te skróty, jak chronić się przed chorobami przenoszonymi drogą płciową? Jak zadbać o zdrowie i bezpieczeństwo swoje i partnera? U kogo szukać pomocy? Co to jest cytologia?
  6. Homo, hetero, bi i… Słów kilka o tożsamości i orientacji seksualnej. Kształtowanie postaw tolerancji i zrozumienia wobec osób o odmiennej orientacji seksualnej.

Klasa III:

  1. Przełamanie pierwszych lodów, czyli… słów kilka o Fundacji, 10 powodów, dla których warto być na zajęciach, spisanie kontraktu, o czym będziemy mówić na zajęciach.
  2. Kreowanie wizerunku kobiety i mężczyzny w mediach. Dyskusja na temat seksualizacji kobiet i mężczyzn na przykładzie m.in. pornografii. Wpływ pornografii na rozwój człowieka. Czy pornografa ma zalety? Jaki obraz seksu przedstawiany jest w pornografii, a jaka jest rzeczywistość? Jakie zagrożenia związane są z pornografią?
  3. Zagrożenia światłowodem płynące. Profilaktyka cyberprzemocy. Uczestnicy poznają pojęcia sekstingu, groomingu, cyberseksu. Dowiedzą się jak chronić swój wizerunek oraz jak bezpiecznie korzystać z portali społecznościowych, a także gdzie szukać pomocy w przypadku zostania ofiarą przestępstwa na tle seksualnym.
  4. Przestępstwa na tle seksualnym. Uczestnicy poznają pojęcia sponsoringu/prostytucji nieletnich oraz molestowania i wykorzystywania seksualnego oraz aspektów prawnych związanych z tymi zjawiskami. Jak się chronić? Gdzie szukać pomocy?
  5. Profilaktyka raka piersi. Podstawowe wiadomości dotyczące dbania o piersi. Informacje z zakresu czynników ryzyka wystąpienia raka piersi oraz objawów niepokojących. Nauka samobadania piersi na fantomach oraz zapoznanie z innymi metodami diagnostycznymi.
  6. Profilaktyka raka jąder. Podstawowe wiadomości dotyczące dbania o jądra. Informacje z zakresu czynników ryzyka wystąpienia raka jądra oraz objawów niepokojących. Nauka samobadania jąder na fantomach oraz zapoznanie z innymi metodami diagnostycznymi.

Każda klasa, która wzięła udział w warsztatach miała przeprowadzoną ewaluację, jej wyniki dostępne są TUTAJ

W ramach projektu wydrukowano po 50 szt. Poradnika dla młodzieży „Jak dojrzewać i nie zwariować” opracowany przez Grupę Edukatorów Seksualnych PONTON oraz „Poradnik dla nastoletnich mam” wydany przez Fundacje MaMa.